Kirkens imperialister: Moskva og Konstantinopel

Den Orto­dok­se Kir­ke udgø­res af et antal ind­byr­des uaf­hæn­gi­ge kir­ker. Sådan er det i hvert fald for­melt. Orto­doks kir­ke­læ­re eller ekk­lesi­o­lo­gi ope­re­rer med selv­stæn­di­ge enhe­der. Og med kon­ci­li­a­ri­tet, det vil sige rådslag­ning, når det gæl­der fæl­les anlig­gen­der. Fra Kir­kens før­ste århund­re­der kend­te man de 5 såkaldt oprin­de­li­ge patri­ar­ka­ter: Rom, Kon­stan­ti­no­pel, Ale­xan­dria, Anti­okia og Jerus­a­lem; og da Rom i det 11. århund­re­de skil­te sig ud fra fæl­les­ska­bet, skyld­tes det ikke mindst Roms krav om at besid­de en cen­tral over­højhed over hele … Læs mere

Vrøvl om den ortodokse kalender

Avi­sen Kri­ste­ligt Dag­blad har på for­si­den den 8. novem­ber 2022 en stort opsat arti­kel om, at orto­dok­se i Ukrai­ne nu ”flyt­ter julen”, og at det­te sker ”i pro­test mod Rusland”. Flyt­nin­gen dre­jer sig om, at der åbnes mulig­hed for at fejre jul den 25. decem­ber i ste­det for den 7. janu­ar, som det hidtil har været skik i Ukrai­ne Avi­sen benyt­ter en ”spe­ci­a­list i orto­dok­se for­hold” til at for­kla­re de sær­li­ge omstæn­dig­he­der, der gør sig gæl­den­de i den orto­dok­se ver­den, … Læs mere

Vi er ortodokse kristne —
Vi er fuldkommen danske —
Vi er fuldkommen vesteuropæere

Tek­sten her­un­der udgjor­de præ­di­ken ved Litur­gi­en søn­dag den 30. okto­ber 2022. Orde­ne er for­an­le­di­get af den alvor­li­ge situ­a­tion, Euro­pa befin­der sig i med Ruslands inva­sion i Ukrai­ne. I Fade­rens og Søn­nens og Hel­li­gån­dens navn Kære brød­re og søstre i Kristus Jeg beder jer: Til­giv mig, at der for før­ste gang nogen­sin­de er poli­ti­ske toner i min præ­di­ken. Under nor­ma­le omstæn­dig­he­der skul­le jeg have talt over Enkens søn fra Nain; men Euro­pas alvor­li­ge situ­a­tion tvin­ger mig ad andre veje. Elsk jeres fjen­der! – … Læs mere

Det hellige Rusland? – Krig, moral og dekadence

Den rus­si­ske præ­si­dent Putin erklæ­re­de i sin tale til natio­nen den 21. sep­tem­ber 2022, at nu er Rusland i krig med Vesten og med NATO. En umis­for­stå­e­lig og klar krig­ser­klæ­ring. Dan­mark lig­ger som bekendt i Skan­di­navi­en, alt­så i Vesten. Dan­mark er med­lem af både EU og NATO. Vi dan­ske er alt­så blandt dem, Rusland har erklæ­ret krig. Vi må der­for være for­be­red­te på det vær­ste. Vi beder til Gud, at Han vil brin­ge den rus­si­ske krigs­lyst til ende. På det … Læs mere

Kristeligt Dagblad misinformerer om Ortodoks Kirke og ekklesiologi — Og nægter dernæst at bringe korrektioner til deres egne misvisende oplysninger

Som det frem­går neden­for, og som enhver kan for­sik­re sig om ved selv­syn, brag­te Kri­ste­ligt Dag­blad lør­dag den 11. maj en på fle­re punk­ter stærkt mis­vi­sen­de arti­kel om Den Orto­dok­se Kir­ke. Jeg frem­send­te den 12. maj ind­si­gel­se i form af et kom­­men­tar-ind­læg. Den 13. maj fik jeg pr. mail et pri­vat svar fra artik­lens for­fat­ter, redak­tør Anders Elle­bæk Mad­sen; et svar, som blot gen­ta­ger en ræk­ke fejl­ag­ti­ge opfat­tel­ser af den Orto­dok­se Kir­kes struk­tur og ord­nin­ger. Sva­ret fra Elle­bæk Mad­sen var … Læs mere

Gyldige og ugyldige sakramenter – striden i Ukraine

Kri­ste­ligt Dag­blads eks­pert i ”orto­doks kri­sten­dom”, den lut­her­ske sog­ne­præst Chri­sti­an Gott­lieb, bidra­ger man­dag den 18. febru­ar i avi­sen med end­nu en beskri­vel­se og til­hø­ren­de ana­ly­se af den kir­ke­li­ge situ­a­tion i Ukrai­ne, hvor der siden sid­ste efter­år har fun­det en gan­ske dra­ma­tisk udvik­ling sted. To frak­tio­ner af Den Orto­dok­se Kir­ke i Ukrai­ne har, med støt­te fra Det Øku­me­ni­ske Patri­ar­kat i Istan­bul (Kon­stan­ti­no­pel), etab­le­ret sig som selv­stæn­dig (”auto­ke­fal”) enhed, mens den øvri­ge (og tal­ri­ge­ste) del af Kir­ken dér i lan­det er for­ble­vet … Læs mere

Professor Christian Gottlieb svarer på f. Pouls kritik af hans analyse

Min arti­kel i Kri­ste­ligt Dag­blad (d. 20.12.2018) om den “auto­ke­fa­li”, som i mid­ten af decem­ber sid­ste år blev prok­la­me­ret af patri­ark Bart­ho­lo­mæus af Kon­stan­ti­no­pel til de to ikke-moskva­loy­a­­le grup­pe­rin­ger af Ukrai­nes orto­dok­se kir­ke, har givet Poul Seb­be­lov anled­ning til en skarp kri­tik af min frem­stil­ling af sagen, som han mener hvi­ler på en mis­for­stå­el­se af den orto­dok­se kir­kes auto­ri­tets­struk­tur og der­for fin­der både man­gel­fuld og mis­vi­sen­de. Det må jeg bekla­ge af fle­re grun­de. For det før­ste for­di, jeg må give … Læs mere

Den Ortodokse Kirke har ingen pave

Kri­ste­ligt Dag­blad brin­ger den 20. decem­ber en arti­kel om den kir­ke­li­ge udvik­ling i Ukrai­ne. Artik­len er kre­di­te­ret Chri­sti­an Gott­lieb, dr. the­ol. i orto­doks kri­sten­dom (hvad det så måt­te bety­de); men Gott­liebs frem­stil­ling er desvær­re både man­gel­fuld og mis­vi­sen­de, for den hvi­ler på mis­for­stå­e­de præ­mis­ser. Den frem­stil­ler, over­ord­net set, et fejl­ag­tigt bil­le­de af auto­ri­tets­struk­tu­rer­ne i Den Orto­dok­se Kir­ke; og der­for bli­ver også rede­gø­rel­sen for den aktu­el­le sag, dén i Ukrai­ne, for­teg­net. Gott­lieb ind­le­der med at kon­sta­te­re, at Ukrai­ne nu ende­lig har … Læs mere

Konflikten i Ukraine

Som de fle­ste ved, pågår der for tiden en kon­flikt mel­lem Moskvas Patri­ar­kat og Det Øku­me­ni­ske Patri­ar­kat i Kon­stan­ti­no­pel. Sagen dre­jer sig om uaf­hæn­gig­hed, eller som det hed­der i orto­dokst kir­ke­sprog: auto­ke­fa­li, for de orto­dok­se kir­ker i Ukrai­ne. – Det er et spørgs­mål, som er ble­vet sta­digt mere påtræn­gen­de, siden Ukrai­ne blev et selv­stæn­digt land, poli­tisk uaf­hæn­gigt af Rusland og det tid­li­ge­re Sov­je­tu­ni­o­nen i 1991. Hvad bety­der auto­ke­fa­li? En orto­doks kir­ke er auto­ke­fal, det vil sige fuldt uaf­hæn­gig og selv­sty­ren­de, når … Læs mere