Bomben fra Konstantinopel

Når folk som flest i Vesten tæn­ker på Den Orto­dok­se Kir­ke, så tæn­ker de oftest på den som en fjern stør­rel­se, der vel kan have en vis ekso­tisk inter­es­se, når der fx udspil­ler sig magt­kam­pe mel­lem Kon­stan­ti­no­pel og Moskva i Ukrai­ne, som det ske­te tid­li­ge­re i år, hvor Den Øku­me­ni­ske Patri­ark, Bart­ho­lo­mæus I til­t­og sig ret til énsi­digt at til­de­le fra­fald­ne fra Moskvas Patri­ar­kat i Ukrai­ne auto­ke­fa­li, alt­så kir­ke­lig selv­stæn­dig­hed; og det på trods af, at Kir­ken i Ukrai­ne i … Læs mere

Kristeligt Dagblad misinformerer om Ortodoks Kirke og ekklesiologi — Og nægter dernæst at bringe korrektioner til deres egne misvisende oplysninger

Som det frem­går neden­for, og som enhver kan for­sik­re sig om ved selv­syn, brag­te Kri­ste­ligt Dag­blad lør­dag den 11. maj en på fle­re punk­ter stærkt mis­vi­sen­de arti­kel om Den Orto­dok­se Kir­ke. Jeg frem­send­te den 12. maj ind­si­gel­se i form af et kom­­men­tar-ind­læg. Den 13. maj fik jeg pr. mail et pri­vat svar fra artik­lens for­fat­ter, redak­tør Anders Elle­bæk Mad­sen; et svar, som blot gen­ta­ger en ræk­ke fejl­ag­ti­ge opfat­tel­ser af den Orto­dok­se Kir­kes struk­tur og ord­nin­ger. Sva­ret fra Elle­bæk Mad­sen var … Læs mere

Gyldige og ugyldige sakramenter – striden i Ukraine

Kri­ste­ligt Dag­blads eks­pert i ”orto­doks kri­sten­dom”, den lut­her­ske sog­ne­præst Chri­sti­an Gott­lieb, bidra­ger man­dag den 18. febru­ar i avi­sen med end­nu en beskri­vel­se og til­hø­ren­de ana­ly­se af den kir­ke­li­ge situ­a­tion i Ukrai­ne, hvor der siden sid­ste efter­år har fun­det en gan­ske dra­ma­tisk udvik­ling sted. To frak­tio­ner af Den Orto­dok­se Kir­ke i Ukrai­ne har, med støt­te fra Det Øku­me­ni­ske Patri­ar­kat i Istan­bul (Kon­stan­ti­no­pel), etab­le­ret sig som selv­stæn­dig (”auto­ke­fal”) enhed, mens den øvri­ge (og tal­ri­ge­ste) del af Kir­ken dér i lan­det er for­ble­vet … Læs mere

Professor Christian Gottlieb svarer på f. Pouls kritik af hans analyse

Min arti­kel i Kri­ste­ligt Dag­blad (d. 20.12.2018) om den “auto­ke­fa­li”, som i mid­ten af decem­ber sid­ste år blev prok­la­me­ret af patri­ark Bart­ho­lo­mæus af Kon­stan­ti­no­pel til de to ikke-moskva­loy­a­­le grup­pe­rin­ger af Ukrai­nes orto­dok­se kir­ke, har givet Poul Seb­be­lov anled­ning til en skarp kri­tik af min frem­stil­ling af sagen, som han mener hvi­ler på en mis­for­stå­el­se af den orto­dok­se kir­kes auto­ri­tets­struk­tur og der­for fin­der både man­gel­fuld og mis­vi­sen­de. Det må jeg bekla­ge af fle­re grun­de. For det før­ste for­di, jeg må give … Læs mere

Konflikten i Ukraine

Som de fle­ste ved, pågår der for tiden en kon­flikt mel­lem Moskvas Patri­ar­kat og Det Øku­me­ni­ske Patri­ar­kat i Kon­stan­ti­no­pel. Sagen dre­jer sig om uaf­hæn­gig­hed, eller som det hed­der i orto­dokst kir­ke­sprog: auto­ke­fa­li, for de orto­dok­se kir­ker i Ukrai­ne. – Det er et spørgs­mål, som er ble­vet sta­digt mere påtræn­gen­de, siden Ukrai­ne blev et selv­stæn­digt land, poli­tisk uaf­hæn­gigt af Rusland og det tid­li­ge­re Sov­je­tu­ni­o­nen i 1991. Hvad bety­der auto­ke­fa­li? En orto­doks kir­ke er auto­ke­fal, det vil sige fuldt uaf­hæn­gig og selv­sty­ren­de, … Læs mere