Kirkens imperialister: Moskva og Konstantinopel

Den Orto­dok­se Kir­ke udgø­res af et antal ind­byr­des uaf­hæn­gi­ge kir­ker. Sådan er det i hvert fald for­melt. Orto­doks kir­ke­læ­re eller ekk­lesi­o­lo­gi ope­re­rer med selv­stæn­di­ge enhe­der. Og med kon­ci­li­a­ri­tet, det vil sige rådslag­ning, når det gæl­der fæl­les anlig­gen­der. Fra Kir­kens før­ste århund­re­der kend­te man de 5 såkaldt oprin­de­li­ge patri­ar­ka­ter: Rom, Kon­stan­ti­no­pel, Ale­xan­dria, Anti­okia og Jerus­a­lem; og da Rom i det 11. århund­re­de skil­te sig ud fra fæl­les­ska­bet, skyld­tes det ikke mindst Roms krav om at besid­de en cen­tral over­højhed over hele … Læs mere

Bomben fra Konstantinopel

Når folk som flest i Vesten tæn­ker på Den Orto­dok­se Kir­ke, så tæn­ker de oftest på den som en fjern stør­rel­se, der vel kan have en vis ekso­tisk inter­es­se, når der fx udspil­ler sig magt­kam­pe mel­lem Kon­stan­ti­no­pel og Moskva i Ukrai­ne, som det ske­te tid­li­ge­re i år, hvor Den Øku­me­ni­ske Patri­ark, Bart­ho­lo­mæus I til­t­og sig ret til énsi­digt at til­de­le fra­fald­ne fra Moskvas Patri­ar­kat i Ukrai­ne auto­ke­fa­li, alt­så kir­ke­lig selv­stæn­dig­hed; og det på trods af, at Kir­ken i Ukrai­ne i … Læs mere