Ikoner er hellige billeder – teologi i farver

Kristi Forklarelse på Tabor

Iko­ner er hel­li­ge bil­le­der; og iko­ner er bil­le­der af de hel­li­ge! Iko­ner er på mode. I kir­ke­li­ge og ”spi­ri­tu­el­le” kred­se. Der udby­des mas­ser af kur­ser i ikon­ma­ling af mere eller min­dre kva­li­fi­ce­re­de lære­re. En søg­ning på Goog­le viser, at der bare i Dan­mark er et stort antal til­bud om under­vis­ning, ikke kun i male-tek­­nik, men også i iko­ner­nes teo­lo­gi­ske bag­grund. — Fle­re og fle­re men­ne­sker har iko­ner i deres hjem, og man­ge menig­he­der inden­for fol­kekir­ken ind­kø­ber og hæn­ger én, to … Læs mere

En sælsom ikonoklasme

Om lidt over en uge fejrer vi i Den Orto­dok­se Kir­ke det man kal­der Orto­dok­si­ens Sejr eller Orto­dok­si­ens Søn­dag. På den­ne Søn­dag ihukom­mer vi afslut­nin­gen på det, der ken­des som den iko­nokla­sti­ske strid. Den før­ste Søn­dag i Fasten er jo en pro­mi­nent plads til ihukom­mel­se, og det bety­der, at den­ne begi­ven­hed er af stor vig­tig­hed for Kir­ken. Den iko­nokla­sti­ske strid løb fra 726 til 842 og inde­bar blandt andet nog­le af de vær­ste for­føl­gel­ser i Kir­kens histo­rie. Så der var … Læs mere