Ikoner er hellige billeder – teologi i farver

Kristi Forklarelse på Tabor

Iko­ner er hel­li­ge bil­le­der; og iko­ner er bil­le­der af de hel­li­ge! Iko­ner er på mode. I kir­ke­li­ge og ”spi­ri­tu­el­le” kred­se. Der udby­des mas­ser af kur­ser i ikon­ma­ling af mere eller min­dre kva­li­fi­ce­re­de lære­re. En søg­ning på Goog­le viser, at der bare i Dan­mark er et stort antal til­bud om under­vis­ning, ikke kun i male-tek­­nik, men også i iko­ner­nes teo­lo­gi­ske bag­grund. — Fle­re og fle­re men­ne­sker har iko­ner i deres hjem, og man­ge menig­he­der inden­for fol­kekir­ken ind­kø­ber og hæn­ger én, to … Læs mere

Begrebet ”arvesynd” leder på vildspor

Biskop Ste­en Sko­vs­gaard teg­ner i Kri­ste­ligt Dag­blad den 16. janu­ar en skit­se, efter hvil­ken det augustin­ske begreb ”arve­synd” skul­le være den bæren­de grund­sten i den krist­ne kir­ke og tro og den ene­ste gyl­di­ge for­kla­rings­nøg­le til alle øvri­ge krist­ne tro­s­e­le­men­ter. Ja, Sko­vs­gaard hæv­der, at den afgø­ren­de for­skel på kri­sten­dom og islam net­op skul­le være, at kri­sten­dom­men som sit cen­trum og fun­da­ment har ”arve­syn­den”, som til gen­gæld mang­ler i islam, og som mus­li­mer hver­ken begri­ber eller vil vide af. Sko­vs­gaard hæv­der ende­lig … Læs mere