Avisen Kristeligt Dagblad har på forsiden den 8. november 2022 en stort opsat artikel om, at ortodokse i Ukraine nu ”flytter julen”, og at dette sker ”i protest mod Rusland”. Flytningen drejer sig om, at der åbnes mulighed for at fejre jul den 25. december i stedet for den 7. januar, som det hidtil har været skik i Ukraine
Avisen benytter en ”specialist i ortodokse forhold” til at forklare de særlige omstændigheder, der gør sig gældende i den ortodokse verden, når det gælder den kirkelige kalender. Og sikke en ”forklaring”! Det rene og skære vrøvl.
Den pågældende specialist, Emil Saggau, var angiveligt ”ved at få kaffen galt i halsen”, da han læste om den ukrainske åbning i forhold til kalenderbrug. Hvorfor? Jo, Saggau forklarer, at ”det handler jo om, hvorvidt man tror, at Jesus blev født den ene eller den anden dag”. Og for at sætte trumf på forklarer han så videre, at ”det svarer til at stille spørgsmål til en trosbekendelse”.
Begge påstande er helt og aldeles forkerte og vildledende. Til den første er svaret, at alle ortodokse kristne har den tro, at Vor Herre, Gud og Frelser, Jesus Kristus, er født den 25. december, juledag, og at det følgelig er dagen for julefejringen. Uenigheden drejer sig altså om, hvornår det er den 25. december.
Af indviklede, historiske grunde benytter nogle ortodokse kirker, fx den russiske og den serbiske, fortsat den julianske kalender, eller som den også kaldes gammel kalender. Den kalender har nogle indbyggede astronomiske unøjagtigheder, som gennem århundreder har ført til forskydninger. Det indebærer, at ifølge juliansk kalender falder den 25. december på den dag, som efter gregoriansk kalender er den 7. januar.
Med andre ord: De, der holder fast ved gammel kalender, er af den opfattelse (i hvert fald principielt), at den syvende dag i januar måned i virkeligheden er den 25. december!
Andre ortodokse kirker, fx den rumænske, den græske og den bulgarske, benytter såkaldt ny kalender. Skal det være helt korrekt hedder den revideret juliansk kalender; og den kan være vanskelig at skelne fra den gregorianske kalender, som bruges i mange lande, fx Danmark. Her er der ingen tvivl om, at den 25. december falder på den 25. december; og derfor fejrer de nævnte Ortodokse Kirker jul på den dato.
Så vidt de forskellige kalendere. Det fungerer sædvanligvis helt uden problemer de Ortodokse Kirker imellem; man respekterer hinandens traditioner, omend dem, der er opvokset med og bruger gammel kalender nogle gange kan have vanskeligt ved at forestille sig, at noget andet kan være muligt.
Men når Kristeligt Dagblads ”specialist i ortodokse forhold” hævder, at et skift af kalender svarer til ”at stille spørgsmål til en trosbekendelse”, så er det, med al respekt, ramt helt ved siden af. Alle ortodokse teologer er enige om og på det rene med, at eventuelle stridigheder om den kirkelige kalender ikke er dogmatiske eller trosbaserede, men derimod en strid om praktiske spørgsmål, også selv om nogle af dem synes, at deres egen tradition er den eneste rigtige.
Hvis kalenderbrugen, som Emil Saggau påstår, havde været et dogmatisk spørgsmål, altså et spørgsmål om den rette tro, ja så ville det have ført til et øjeblikkeligt ophør af nadverfællesskab mellem Kirkerne dengang i 1920erne, da nogle gik over til ny kalender, mens andre bevarede den gamle. Men et sådant brud på det kirkelige fællesskab fandt ikke sted, netop fordi det ikke drejede sig om dogmatik.
Så altså, det skal nok passe, at ukrainerne nu er opsatte på at skille sig ud fra russerne. Og det skal nok passe, at russerne er sure over sådan en demonstration. Men at hævde, at kalenderspørgsmål skulle bringe rystelser eller skabe tvivl om den ortodokse tro og om dagen for Kristi fødsel, det er det rene og skære vrøvl!
Se også: Historical, Canonical, Mathematical and Astronomical Aspects of the Paschalion Question Gudsmoders Beskyttelses Menigheds diakon f. Irakli Tzakadses artikel om kalenderberegninger i Den Ortodokse Kirke, udgivet i tidsskriftet International Journal of Orthodox Theology, nummer 8/1, 2017. Læs abstract her --- Eller lyt til dette foredrag, som f. diakon Irakli Tsakadze holdt lørdag den 15. maj 2010 i Gudsmoders Beskyttelses Menighed om Den Ortodokse Kirkes kalender: The Calendar of The Orthodox Church